Fler och fler köper Fairtrade

En Fairtrade-märkt banan.

Var sjätte banan vi köper i Sverige är märkt med Fairtrades klistermärke.

Vi blir fler och fler som köper Fairtrade-produkter i Sverige. Kläder gjorda av Fairtrade-bomull ökade med hela 67 procent från förra året.

 

Det engelska ordet Fairtrade betyder rättvis handel. En vara som är Fairtrade-märkt är gjord på ett sätt som är bra för miljön men också för människorna som tillverkar den.

 

Försäljningen av alla Fairtrade-produkter ökade med 10 procent förra året. Totalt köpte vi Fairtrade-märkta varor för ungefär fyra och en halv miljard kronor.

 

Kläder och textilier av bomull har ökat mest med 67 procent från förra året. Även choklad, godis och kakor har ökat mycket, med 42 procent. Vi köper också ofta Fairtrade-märkta rosor och bananer.

 

Att fler och fler väljer Fairtrade-varor betyder att vi tycker det är allt viktigare hur maten vi köper påverkar miljön, men också att arbetarna får rättvisa löner för arbetet de gör.
– Den ökade försäljningen innebär att svenska konsumenter fortsätter att göra skillnad för världens odlare och anställda. De bidrar till en internationell handel som värnar mänskliga rättigheter, vilket i tider som denna framstår som viktigare än någonsin, säger Cecilia Ceder som är vd på Fairtrade Sverige.

Fler och fler svenskar
köper Fairtrade-produkter.
Fairtrade är ett engelskt uttryck
som betyder att en produkt är gjord på ett rättvist sätt.

 

Det kan till exempel betyda att
de som gjort saken har rättvisa jobb och bra löner.
Men det betyder också att saken är gjord
för att vara snäll mot klimatet och miljön.

 

Totalt köpte svenskarna 10 procent
mer Fairtrade-produkter i år jämfört med förra året.
Och svenskarna köpte 67 procent mer
Fairtrade-kläder i år än förra året.
Det är mer än dubbelt så mycket.