En ekorre håller i en kamera. Den tar en bild på ett barn som är pyttelitet och som också tar en bild på ekorren.Tävling för klasser till och med årskurs 6

Tävlingstid: 1 mars – 17 maj 2019

En bild – två betydelser

Texter till bilder påverkar hur vi ser på och hur vi tolkar bilderna. Ett vanligt sätt att luras på är att ta en bild från ett sammanhang och koppla ihop den med en text som berättar något helt annat.

Exempel

Tre barn sitter i en soffa. Den i mitten håller i en platta som alla tittar på.
Stör sömnen
Forskare varnar:  För mycket skärmtid kan ge barn sömnsvårigheter.

Tre barn sitter i en soffa. Den i mitten håller i en platta som alla tittar på.De skriver tillsammans
Kusinerna ritar och skriver en ny spännande berättelse på paddan.

 

Vi vill att ni ska välja en av de åtta bilderna här nedanför och sedan skriva två olika bildtexter och rubriker till den. Försök att göra skillnaderna så stora som möjligt. Bildtexten ska vara på max 25 ord och rubriken max 6 ord.

Klicka på den bild du väljer!

Många människor går genom en stad i ett demonstrationståg. Längst fram går några personer som håller i ett stort banér.
En ensam person sitter utanför ett hus där det står "grill". Personen håller händerna för ansiktet. Bredvid personen ligger det massa gamla ölburkar.

 

Tre tjejer står och tittar på en mobil. De har fotbollskläder på sig.
Flera gamla personer står utanför ett staket och tittar förfärat in genom staketet. På staketet sitter det en skylt där det står "Obehöriga äga ej tillträde".

 

En person tar en stor sked med mat samtidigt som den tittar rakt in kameran med lite galen blick.
Två personer i reflexvästar och hjälmar står vid en stor maskin. Den ena pekar på maskinen och båda skrattar.

 

En grävskopa på en strand. Stranden är full av stora stenar. Det är fint väder.
En man ligger ner i en frisörstol. Han har ett stort skägg och mustasch. En person håller fram en rakapparat mot skägget.

 

Till läraren

Avsikten med tävlingen är att visa hur en bild kan tolkas och vinklas på olika sätt, beroende på vilken bildtext och/eller rubrik man väljer att sätta till den.

Med denna tävling vill vi uppmärksamma:

  • att man lätt kan använda en bild för att vilseleda
  • det oetiska i att använda någon annans bild i eget syfte
  • bildtextens och rubrikens betydelse och förmåga att ge bilden olika innehåll

Redaktionen har valt ut åtta bilder. Eleverna väljer en som de vill skriva till. Tanken är att de genom verktygen rubrik och bildtext ska skruva bildens innehåll åt två håll, så att innebörden skiljer sig åt. Vinner gör det bidrag som lyckats förmedla den roligaste/största/mest överraskande skillnaden mellan de båda versionerna.

Juryn består av medlemmar i MiniBladets redaktion. Deras beslut kan inte överklagas.

 

Skoluppdrag Källkritik

Reporterskolan

Fler Reporterskolan